top of page

Najaarssymposium NVZ “Mentale veerkracht”

Op 20 september organiseerde de NVZ haar jaarlijkse herfstsymposium in Amersfoort met als thema ‘Mentale veerkracht’.


Het ochtendprogramma begon met een meditatie door Hannah Ybeles Smits waardoor iedereen na de reis en het gezellige welkom lekker in het ‘hier en nu’ kwam.


Hoofdspreker van de ochtend was psycholoog Marleen Drewes die uitgebreid beschreef wat voor impact podiumvrees heeft op uitvoerende zangers, en hoe ze geholpen kunnen worden door middel van verschillende methodes. Lees daarvoor haar boek ‘Podiumhelden’. Daarin kan je lezen dat het mogelijk is om met stress, hoge verwachtingen en angst om te gaan in een spannend beroep. Ze combineert elementen uit de psychotherapie, mindfulness en sportcoaching om tot praktische werkervaring te komen. Onderwerpen zoals taakconcentratie, visualisatie, flow, doelen stellen en burn-out preventie kwamen aan bod. Als oefening gingen we met de hele groep de canon ‘Dona Nobis Pacem’ zingen waarbij we in onze taak moesten blijven (zingen) terwijl we ook op de omgeving moesten letten en op hoe we er zelf bij stonden/liepen.


Na de gezellige lunch waarbij uitvoerig bij gekletst kon worden met collega’s, begon het middagprogramma met ‘leden delen’ door collega Franca van Essen. Ze liet ons in een actieve workshop nagaan hoever we als zangdocenten voor ons zelf zorgen en wellicht soms over onze grenzen heen gaan. Kortom: wat onze eigen mentale veerkracht was.


Daarna was de aandacht voor Patricia Hermans die als prestatiepsycholoog voor musici haar licht liet schijnen over hoe je je leerlingen optimaal kunt coachen zodat je het beste in ze naar boven haalt. Interessant was het verschil tussen ‘statische mindset’ en ‘groei mindset’. Het is nuttig om vaststellen welke mindset je leerling heeft zodat je het meest effectief je les kunt inrichten. Een hele praktische tool waren haar ’22-jes’. In de afwisseling van 1x fysiek en daarna 6x mentaal oefenen/visualiseren (en dat dan 3x) kom je uiteindelijk tot de meest efficiënte manier van studeren. Patricia benoemde ook nog de cirkels van Ebersprächer, een hele nuttige tool om je leerling in diens taak en focus te houden.


Ultrakorte samenvatting van de dag: blijf in cirkel 1, blijf in je taak, denk aan de bal!


Het was weer een gezellige en inspirerende dag!


Door Willemijn van Gent


ree

Opmerkingen


bottom of page